Anu Kantola kirjoittaa Helsingin Sanomissa
(21.11.2017) kansalaiselle langetusta roolista olla alamainen vahvan johtajan
kaitsema lauma. Hän otsikoi kirjoituksensa
raflaavasti ”Aktiivinen kansalainen on Suomen politiikassa kuin vieras
ulkoavaruudesta”. Olisiko aika
muuttumassa ja yhteiskunta vaatimalla vaatisi kansalaisiaan olemaan aktiivisia
käyttämään myös poliittisia oikeuksiaan muutoinkin kuin vain vaalien
yhteydessä?
Opinkirjon Act now -peli materiaalina Opinkirjon VaikuttamisMix-pajassa Espoossa marraskuussa 2017. Kuva Karhuvirta |
Marraskuussa
raportoitiin uusimman ICCS-tutkimuksen tuloksista. Aineisto on koottu vuonna
2016 ja siihen osallistui 24 maata tai aluetta, joten aineistoa voi hyödyntää
myös kansainvälisessä vertailussa.
Tutkimuksessa
kartoitetaan myös rehtoreiden ja opettajien näkemyksiä. Yhteiskunnallisen
kasvatuksen tavoitteista tärkeimpinä koulun johdon mielestä olivat kriittisen
ja itsenäisen ajattelun edistäminen (79 %), ympäristöön kohdistuvan arvostuksen
ja huolenpidon edistäminen (52 %) ja oppilaiden konfliktitilanteiden
ratkaisukyvyn ja -taidon kehittäminen (50 %). Huomioitavaa on se, että
rehtorit arvottivat vähiten valmiuksien antamista oppilaille tulevaa
poliittista osallistumista varten (3 %) ja tehokkaiden rasismia vähentävien strategioiden
kehittymisen tukemista (9 %). Valinnat ovat
mielenkiintoisia ajatellen sitä, että opetussuunnitelmateksteissä on pitkään
ollut joko arvopohjassa tai itse opetuksen tavoitteissa demokraattisen ja
aktiivisen kansalaisen kasvattamisen ihanne. (Mehtäläinen ja muut 2017.) On harmillista,
että koulun johto näkee oppilaiden tukemisen käyttämään poliittisia oikeuksiaan
olevan kaukana koulun ytimestä.
Espoolaiset nuoret pohtivat vaikuttamisen kohteita Act now -pelin avulla. Kuva Kosonen. |
Miellyttävä tutkimustulos on kuitenkin se, että vuodesta 2009 oli nuorten keskusteluaktiivisuus poliittisissa ja yhteiskunnallisissa asioissa on lisääntynyt enemmän kuin muissa maissa keskimäärin. Nuoret keskustelevat näistä asioista aiempaa enemmän sekä vanhempiensa että ystävien kanssa. (Mehtäläinen ja muut 2017.) Ystävien kanssa keskustelu voi edistää nuorille yhteisten yhteiskunnallisten teemojen löytymistä, joihin halutaan ottaa kantaa ja vaikuttaa.
Teksti: Tiina Karhuvirta
Kuvat: Tiina Karhuvirta ja Matleena Kosonen
Lähteet:
Mehtäläinen,
J., Niilo-Rämä, M. ja Nissinen, V. (2017) Nuorten yhteiskunnalliset tiedot,
osallistuminen ja asenteet. Kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen
päätulokset. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä. [www-lähde https://ktl.jyu.fi/julkaisut/julkaisuluettelo/julkaisut/2017/ICCS2016-D120 luettu 24.11.2017]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti