Nuorten parlamentin istuntoon on ilmoittautunut
ennätykselliset 154 koulua mukaan. Keväällä tapaamme useita ensi kertaa mukana
olevia kouluja. Innostus yhteiskunnalliseen kasvatukseen ja nuorten tukemiseen
vaikuttamaan on muodikkaasti varmaankin ”trendaamassa”. Ehkä olemme onnistuneet
osaltamme kääntämään yleisen puheenparren nuorten passiivisuudesta siihen, että
aikuisten velvollisuus on tukea nuorten mahdollisuuksia omien oikeuksiensa
käyttämiseen. Lasten oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia.
Olen kokeillut muutamaa erilaista lähestymistapaa siitä,
miten innostaa lapsia ja nuoria mukaan miettimään vaikuttamisen kohteita.
Alakoululaisille valmistelimme Omaoppilaskunta.fi –sivustolta tutun kisun innostamaan oppilaita pohtimaan toivottavia muutoksia
koulussa. Kisu uteli myös, mitä hyvää koulussa on ja millaisia tapahtumia
koulussa olisi hyvä olla. Ehkä paras palaute oli, kun eräs mukana ollut
opettaja katseli ryhmien keskustelujen pohjalta valittuja top-listoja ja
totesi, että onpas järkeviä ehdotuksia.
Yläkoululaisten kanssa hyödynsin Act now –peliä siten, että
pelilauta oli ideoinnin pohjana. Näin konkretisoitiin yhteiskunnan eri puolia
elinkeinoelämästä vapaa-ajan harrastamiseen tai ympäristöstä kulttuuriin. Pelissä
mukana olevat kortit innostivat nuoria miettimään erilaisia vaikuttamisen
keinoja. Nuoret arvostivat myös vaikuttamiseen liittyvää ideointikeskustelua,
jossa pohdittiin yhdessä, mitä vaikuttaminen oikeastaan on. Päädyimme siihen,
että vaikuttaminen voi konkreettisesti olla sitä, että haluaa muuttaa jotain.
Tai lisätä, poistaa, muokata, vähentää jotain asiaa yhteiskunnassa, koulussa,
perheessä, ympäristössä, maailmassa, Euroopassa. Vaihtoehtoja on lukemattomia.
Olisi hienoa, mikäli osallistuvat koulut voisivat osana
opetusta etsiä kohteita, joihin juuri tämän koulun nuoret haluaisivat
vaikuttaa. Yksi oppitunti riitti erinomaisesti keskusteluun, ryhmässä
toteutettavaan ideointiin ja ideoiden esittelyyn. Näiden ehdotusten pohjalta
kerho tai muu oppilasryhmä voi yhdistellä ja karsia ideoita. Olisiko vielä
mahdollisuus tehdä koulussa äänestys, joka ryhmä voisi organisoida? Suullisen
kysymyksen voisi muotoilla top-listan kärkeen nousseista aiheista. Tämä malli
voisi olla erinomainen keino havainnollistaa myös sitä, miten
yhteiskunnalliseen keskusteluun nousee asioita ja miten niitä voidaan edistää
yhdessä.
Act now –pelin tulostettavan version löydät täältä
Olemme valmistelemassa keväällä julkaistavaa
valiokuntasimulaatio yhdessä padasjokelaisten kanssa. Siitä enemmän myöhemmin
keväällä.
Teksti : Tiina Karhuvirta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti