torstai 30. marraskuuta 2017

Onpas järkeviä ehdotuksia!



Nuorten parlamentin istuntoon on ilmoittautunut ennätykselliset 154 koulua mukaan. Keväällä tapaamme useita ensi kertaa mukana olevia kouluja. Innostus yhteiskunnalliseen kasvatukseen ja nuorten tukemiseen vaikuttamaan on muodikkaasti varmaankin ”trendaamassa”. Ehkä olemme onnistuneet osaltamme kääntämään yleisen puheenparren nuorten passiivisuudesta siihen, että aikuisten velvollisuus on tukea nuorten mahdollisuuksia omien oikeuksiensa käyttämiseen. Lasten oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia.

Olen kokeillut muutamaa erilaista lähestymistapaa siitä, miten innostaa lapsia ja nuoria mukaan miettimään vaikuttamisen kohteita. Alakoululaisille valmistelimme Omaoppilaskunta.fi –sivustolta tutun kisun  innostamaan oppilaita pohtimaan toivottavia muutoksia koulussa. Kisu uteli myös, mitä hyvää koulussa on ja millaisia tapahtumia koulussa olisi hyvä olla. Ehkä paras palaute oli, kun eräs mukana ollut opettaja katseli ryhmien keskustelujen pohjalta valittuja top-listoja ja totesi, että onpas järkeviä ehdotuksia.  

Yläkoululaisten kanssa hyödynsin Act now –peliä siten, että pelilauta oli ideoinnin pohjana. Näin konkretisoitiin yhteiskunnan eri puolia elinkeinoelämästä vapaa-ajan harrastamiseen tai ympäristöstä kulttuuriin. Pelissä mukana olevat kortit innostivat nuoria miettimään erilaisia vaikuttamisen keinoja. Nuoret arvostivat myös vaikuttamiseen liittyvää ideointikeskustelua, jossa pohdittiin yhdessä, mitä vaikuttaminen oikeastaan on. Päädyimme siihen, että vaikuttaminen voi konkreettisesti olla sitä, että haluaa muuttaa jotain. Tai lisätä, poistaa, muokata, vähentää jotain asiaa yhteiskunnassa, koulussa, perheessä, ympäristössä, maailmassa, Euroopassa. Vaihtoehtoja on lukemattomia.

Olisi hienoa, mikäli osallistuvat koulut voisivat osana opetusta etsiä kohteita, joihin juuri tämän koulun nuoret haluaisivat vaikuttaa. Yksi oppitunti riitti erinomaisesti keskusteluun, ryhmässä toteutettavaan ideointiin ja ideoiden esittelyyn. Näiden ehdotusten pohjalta kerho tai muu oppilasryhmä voi yhdistellä ja karsia ideoita. Olisiko vielä mahdollisuus tehdä koulussa äänestys, joka ryhmä voisi organisoida? Suullisen kysymyksen voisi muotoilla top-listan kärkeen nousseista aiheista. Tämä malli voisi olla erinomainen keino havainnollistaa myös sitä, miten yhteiskunnalliseen keskusteluun nousee asioita ja miten niitä voidaan edistää yhdessä.

Act now –pelin tulostettavan version löydät täältä


Olemme valmistelemassa keväällä julkaistavaa valiokuntasimulaatio yhdessä padasjokelaisten kanssa. Siitä enemmän myöhemmin keväällä.


Teksti : Tiina Karhuvirta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti