Nuorten parlamentin huipennus on joka toinen vuosi
eduskunnassa järjestettävä täysistunto. Parhaiten tapahtumaan valmistaa
koulussa pidettävä parlamentti- tai vaikuttamiskerho, joka tarjoaa
kiinnostuneille oppilaille mahdollisuuden syventää omaa osaamistaan ja oppia
lisää vaikuttamisesta, politiikasta ja demokratiasta. Keravalla sijaitsevan
Sompion koulun historian ja yhteiskuntaopin lehtori Seija Lappalainen on
pitänyt parlamenttikerhoa joka toinen vuosi vuodesta 2006 lähtien; aina siitä
saakka, kun kuuli Nuorten parlamentin järjestämisestä eduskunnassa. Seija avaa
kirjoituksessaan tarkemmin, kuinka hän on järjestänyt parlamenttikerhon
toiminnan Sompion koululla.
Koulussamme on yli 700 oppilasta, joten politiikasta
kiinnostuneita nuoria on, mutta se vaatii aina välillä herättelyä. Yleensä
parlamenttikerhoon on osallistunut 10–15 oppilasta. Koska en opeta kaikkia
ysiluokan oppilaita, olen yleensä syksyisin kiertänyt luokissa mainostamassa
kerhon toimintaa. Olen kertonut kyseessä olevan keskustelukerho politiikasta
kiinnostuneille ja että tulossa on Nuorten Parlamentin edustajan valinta,
suullisen kysymyksen laadinta täysistuntoon ja eduskuntavierailu. Olen myös
vinkannut, että aktiivisuudella on myönteinen vaikutus yhteiskuntaopin
numeroon. Joinakin vuosina olen myös yhdistänyt parlamenttikerhon ja
Lakitietoa-kurssin ja sekin on toiminut hyvin.
Lukuvuonna 2017–2018 parlamenttikerhomme kokoontui 6 kertaa
iltapäivisin koulun jälkeen. Yksi kokoontuminen kesti noin tunnin. Aiempina
vuosina tapaamisia on ollut useammin, mutta tällä kertaa määrää pienensivät
sairastumiset. Viestitin kerhokerroista oppilaille Wilman kautta ja
muistuttelin aina mikä oli tulevan kokoontumisen aiheena.
1. kokoontuminen marraskuussa 2017:
- Järjestäytyminen: Olimme luokassa puheympyrässä ja kävimme läpi keskustelun säännöt. Sovimme, että kerhonohjaaja on puheenjohtaja, joka jakaa puheenvuorot. Vinkkinä antaisin, että kerhonohjaajana kannattaa unohtaa kokoontumisissa operoolinsa. Tarkoituksena on sen sijaan rohkaista oppilaita ilmaisemaan mielipiteensä ja osallistumaan aktiivisesti sekä ottamaan vastuuta.
- Lisäksi ensimmäisellä kerralla tutustuimme tarkemmin Nuorten parlamenttiin, suullisen kysymyksen laadintaan ja edustaja- ja toimittajaoppilaan valintaan. Ensimmäiset ehdokkaat edustaja- ja toimittajaoppilaaksi ilmoittautuivat. Korostin heille, että he tekevät vaalityötä koko ajan, jotta muut kerholaiset tietävät, ketä äänestävät.
- Seuraavaa tapaamista varten kerholaiset saivat kotitehtäväksi pohtia aiheita suulliseksi kysymykseksi.
2. kokoontuminen joulukuu 2017:
- Oppilaiden esittämiä aiheita suulliseksi kysymykseksi käydään läpi, mistä seurasi vilkas keskustelu. Keskustelun päätteeksi äänestettiin aihealue, josta oppilaat saivat tehtäväksi laatia seuraavaksi kerraksi suullisen kysymyksen.
3. kokoontuminen tammikuu 2018:
- Kaksi oppilasta oli laatinut suullisen kysymyksen ja muut miettineet. Päätimme yhdistää tehdyt kaksi kysymystä ja muotoilimme yhdessä lopullisen suullisen kysymyksen muodon.
- Teroitin oppilaille, että tulevassa edustaja- ja toimittajaoppilaan vaaleissa noudatetaan oikeiden vaalien käytänteitä, esim. tiukkaa vaalisalaisuutta, joten kaverille ei tarvitse kertoa, ketä äänestät.
4. kokoontuminen helmikuu 2018:
- Pidimme Nuorten parlamentin edustaja- ja toimittajaoppilaan vaalit. Aluksi ehdokkaat pitivät omat vaalipuheensa, minkä jälkeen suoritettiin lippuäänestys edustajaoppilaan valinnasta normaalien vaalien tapaan. Toimittajaoppilaasta ei tarvinnutkaan tänä vuonna äänestää, koska muut ehdokkaat vetäytyvät vaalista.
5. kokoontuminen maaliskuu 2018:
- Olimme sopineet koko kerhon vierailusta eduskuntaan noin viikkoa ennen Nuorten parlamentin täysistuntoa. Vierailulla tapaisimme naapurikunnan tuusulalaisen kansanedustaja Antti Kaikkosen. Kerholaiset pohtivat, mitä kysyisimme edustaja Kaikkoselta vierailumme aikana ja sovimme kuka kysyisi mitäkin.
6. kokoontuminen: eduskuntavierailu ja kansanedustaja Antti
Kaikkosen tapaaminen 7.3.2018
- Vierailu onnistui hyvin: seurasimme mielenkiintoista täysistunnonkeskustelua kulttuurirahojen käytöstä Suomessa ja pääsimme tutustumaan vasta remontoituun eduskuntataloon. Tapasimme myös kansanedustaja Antti Kaikkosen ja saimme vastaukset kaikkiin kerhossa laatimiimme kysymyksiin.
Sitten koittikin suuri päivä ja varsinainen Nuorten parlamentin
täysistunto! Edustajaoppilaamme Pauli Puhakainen pääsi kysymään täysistunnossa
aivan ensimmäisenä hallitukselta ulkomaalaisten syrjinnästä. Kysymykseen
vastasivat sisäministeri Kai Mykkänen ja työministeri Jari Lindström.
Koulussamme varsinkin ysiluokkalaiset seurasivat innokkaana Nuorten parlamentin
suoraa lähetystä ja Keravalla kerhomme toiminta noteerattiin ainakin kaupungin
internetsivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Lopuksi vielä muutama kommentti Sompion koulun nuorilta
parlamenttikerhosta ja Nuorten parlamentista:
”Osallistuin siksi, koska halusin olla enemmän perillä
politiikasta ja halusin pysyä mukana siinä, mitä tapahtuu. Ennen minua ei
oikein kiinnostanut politiikka, mutta nyt olen vähän enemmän kiinnostunut.”
”Minusta kerho oli tosi miellyttävä. Parasta oli keskustella
ajankohtaisista asioista muiden kanssa. Kuulla heidän kantansa, jotka hieman
poikkeavat omistani. Tykkäsin todella paljon myös eduskunnassa vierailusta.”
”Parasta oli päästä eduskunta vierailulle. Halusin puhua
politiikasta muiden kanssa ja oppia lisää odotukseni täyttyivät, oli oikein mukavaa! Opin paljon
paljon uutta! Pidin paljon kerhosta, kunpa kerho toiminta jatkuisi vielä.
Onneksi meidän koulussa oli tämmöinen mahdollisuus.”
Teksti: Seija Lappalainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti